Drömresan – Del 3: Rochefort, Chimay och en överraskning

16 Oct

Nästa stopp blev Rochefort som ligger ca 50 minuter från Orval. Tyvärr verkar de inte ha någon egen shop eller liknande, när vi kom dit så fanns det en klocka man kunde ringa samt en del text på holländska och franska men då vi inte förstod något och ingen kom och öppnade så åkte vi vidare. Vi passade dock på att ta några kort och tyvärr såg vi att en av de yttre byggnaderna skadats i en brand. Detta syns dock inte i bilden nedan, men renoveringsarbetet var i full gång.

Så istället så körde vi mot Chimay. När jag hade näsan i Tim Webbs Good Beer Guide Belgium så bromsade farsan in och svamlade om en skylt till ett litet hantverksbryggeri.

Vill du kolla vad det är, frågade farsan. Ja visst kör på bara var mitt svar. Så vi knackade in bryggeriet i GPS’en och insåg att det ändå låg på vägen till Chimay. Bryggeriet i fråga var Brasserie des Fagnes i Mariembourg.

Vi tog in en smakprovsplatta och fick deras Blonde, Bruin, Amber, Kriek och en experimentbryggd med pepparmint och citron. Som ni kanske ser på bilden så blev det två smakprovsplattar. Jag vet inte riktigt vad vi tänkte men blev hur som helst ganska många öl som jag fick dricka upp då farsan körde.

Alla var helt ok med betyg runt 3/5, men Blonde var klart bäst. Tyvärr hade flera en ton av metall som jag inte är så förtjust i. Krieken var trevlig men var väldigt söt och smakade lite som en saftblandning. Experimentbrygden var riktigt spännande och pepparminten och citronen slog verkligen igenom, rejält fräsch och uppfriskande men frågan är om den kom helt till sin rätta.

De hade även en ölshop. Vi köpte på oss en 75 cl flaska av deras resterande öl för 3,50 euro styck. Riktigt bra pris tyckte vi, men vi fick även rabatt då vi köpte så mycket samt 2 extra ölglas att ta med hem. Så för 7 stycken 75 cl flaskor, 2 glas och 2 stycken provningsbrickor med 5 olika öl betalade vi sammanlagt bara 34 euro.

När allt var inhandlat och klart så kände vi oss redo att röra oss vidare. Mot Chimay och det var inte långt att åka. Vi började med att kolla in själva klostret, men det var inte mycket att se, vi kom inte närmare än bilden ovan.

Men som tur var hade dem en egen pub med tillhörande ölshop. Tyvärr var köket stängt så vi kunde inte beställa deras varma rätter, så vi tog in en platta med deras ostar och en provbricka med deras öl. Smakade riktigt bra kan jag lova. Vi tog även in ett varsitt litet glas Chimay Dorée (se bilden ovan) som var en lättdrucken matöl. Innan vi åkte därifrån så köpte vi en varsinn Chimay Grand Reservé 2010 som egentligen är deras Chimay blå men i 75 cl flaska.

Efter det lilla tilltugget så kände vi oss redo för Bryssel och det berättar jag mer om imorgon.

3 thoughts on “Drömresan – Del 3: Rochefort, Chimay och en överraskning

1. Klart man blir avis på själva resan (någon dag tänkte jag ge mig på att cykla från bryggeri till bryggeri där nere…) men jag blir också lite avundsjuk på att ni får tag i så mycket bra öl till ett så pass bra pris! Nu räknade jag väldigt snabbt, men 12 flaskor Orval här hemma i gamla goda (dyra!) Sverige går ju på det dubbla. 14 euro… Så ska det låta. :)

Fina bilder!

2. Christian: Tackar. Att cykla runt var något som vi diskuterade under resan och jag vet även att Danko har gjort det, så han har säkert en del tips kring det. Men från en bils perspektiv så skulle jag helst cykla runt i de norra delarna då det var bättre vägar, mer cykelvägar och kortare resväg mellan bryggerierna. I söder var det ibland ganska smala vägar och av de bryggerier vi var intresserade av så var det långt att ta sig.

Jag har en lista redo som kommer i slutet av serien. Där har vi skrivit upp all öl vi köpte och till de flesta har vi pris. Kan vara intressant inför en framtida resa.

3. Det vore mycket intressant med en sådan lista. Föga förvånande är ju exempelvis Chimay, Orval och trappistbryggarna några av de platser jag gärna besöker. Men det är klart, Belgien är ju litet och bryggerierna många; det finns väl inga gränser förutom tiden som avgör hur många man kan besöka. :)