Om Ölsvammel

Jag borde nog börja med att berätta en del grundläggande fakta om mig. Jag är 32 år (född 1981 ifall att jag glömmer att uppdatera) och bor i Örebro. Men jag är född och uppvuxen i Frövi som ligger ett par mil utanför Örebro. Innan jag flyttade till Örebro så bodde jag i Stockholm och innan det i Uppsala och Enköping. Det tog ca 10 år innan jag återvände till mina hemtrakter. Jag flyttade iväg för att plugga på Uppsala Universitet men blev sedan kvar i Stockholm för att jobba ett par år. Jag bor ihop med min fru Karin och två katter, Atlas och Herkules. Nu till min stora passion som är öl, ni får ursäkta att texten blir lång. Den finns dessutom översatt på engelska under “Why Beer?”.

Förr så reagerade alltid folk lite speciellt när jag berättar att mitt största intresse är öl. Vissa verkar fascinerade medans jag antar att de flesta förutsätter att jag är en rejält nersupen alkis. Nu för tiden blir dock inte folk så förvånade, verkar som att öl som hobby blivit mer vanligt.

Hur startade då mitt intresse? Oftast brukar jag berätta om hur mitt intresse kommer från min far. Att han tog med mig till England när jag fyllde 18 och visade mig hur öl ska smaka. Det stämmer till viss del, det var då jag cementerade mitt intresse, men jag hade ett intresse av att prova olika öl redan innan det… även om det inte var lika seriöst. När jag började dricka alkohol så provade jag alltid något nytt om jag fick tillfälle. I början var det mest olika typer av lager men jag gick snabbt in på olika ales och stouts, men minns att jag då ofta tyckte att det blev för mycket. En av ölen jag minns från den här tiden är Hobgoblin, men vad jag minns föll den inte mig i smaken.

Sen fyllde jag 18 och hela familjen Ölsvammel åkte till England. Här öppnades ögonen upp för annat än ljus lager. Min första förälskelse var real ale även om jag till en början tyckte det smakade lite mysko. Vi hade några fantastiska guider under de här dagarna i form av Mark och Dave som tog med oss till de bästa pubarna i området kring Oxford. När jag väl kom hem så var jag fast och började prova öl hejvilt. Jag blev snabbt igenkänd som grabben som alltid hade en massa konstig öl.

När jag fyllde 21 så besökte jag min första ölfestival, Stockholm Beer & Whisky (SBWF). Jag och ett gäng kompsar åkte dit tillsammans med farsan och ett par av hans kompisar, vi fyllde upp ett par bilar tillsammans. Det här blev en grym dag och jag fann ett nytt favoritbryggeri i form av Nynäshamns Ångbryggeri. Jag minns också att jag drack en engelsk öl i deras bås vid namn Pale Rider. Den har jag inte druckit sedan dess men minns att jag tyckte att den var grym då.

(Året är 2002, jag och några kompisar är på väg till SBWF. Synliga i bild från vänster: Bjunge, Anton, min bror Peter och sen jag längst fram)

(Jag, farsan och Christer på SBWF 2002.)

Efter den här festivalen så började jag och farsan prova öl så fort tillfälle gavs. Med tiden så blev också min brorsa intresserad och nu för tiden är han djupt nere i kvalitetsölsträsket. Att besöka SBWF blev snabbt en tradition, för farsan var det redan det, men det var nytt för mig och min bror.

(Jag, farsan, Mark och Dave vid SBWF 2003.)

(Jag, Roger och Martin i kön till SBWF 2004. Inte så kul att köa, “Var fan är ölen?!?!?”)

2005 var jag på en längre resa i Sydostasien och Indien och missade SBWF. Jag fick helt enket nöja mig med att hinka Beerlao och Singha hela dagarna på stranden 😉

(Min bror Peter, jag och Tommy vi SBWF 2006.)

2003 åkte jag och farsan till Oxford för att besöka Mark och Dave igen. Resan startade med en ölfestival på deras lokala pub The Turf. En riktig höjdarfestival och Mark och Dave lät oss inte gå torra för en sekund. Det var inte helt ovanligt att jag stod med 4 glas samtidigt.

Jag står i baren på The Turf, i bakgrunden syns alla fat.

När jag fyllde 25 så fyllde farsan 50 samma år. Så vi ordnad ett stort 75-års party med vikingatema. Vi serverade våran egna mjöd och vikingakryddad sprit. Dessutom klädde vi oss i “tidsenlig” klädsel och vrålade ofta och mycket. Både jag och farsan fick medlemskap i Svenska Hembryggarföreningen av min faster/hans syster. Det här öppnade upp en helt ny värld för oss. Vi fick en tidning om öl i brevlådan och vi upptäckte att det fanns betydligt fler ölfestivaler än SBWF.

Översta raden: Håriga Fläskmagen (farsan), Lilla Fjunmagen (jag), Inget Hår och Liten Klubba (Roger). Nedre raden: Ful Jävel (Martin) och Fylleskägget (Gabriel).

Eftersom jag pluggade i Uppsala vid den här tiden så blev våran första hembryggarfestival Belgofesten. Det är en liten festival som fokuserar på begiska ölstilar. Det här var min favoritfestival i många år, numera är det SM som står högst på listan.

Belgofesten i Uppsala 2007 . På bilden är det Karsten, Martin, min bror Peter och jag.

Belgofesten 2008. Hela familjen Ölsvammel samlades för att besöka festivalen. Det ser ut som att jag provat alla öl på festivalen på den här bilden.

Vi insåg att vi måste besöka fler hembryggarfestivaler och två månader senare besökte vi SM i hembryggd öl för första gången. Sen fortsatte vi lägga till nya festivaler i kalender. SMÖF, Whiskyfestivalen i Linköping (blev nog bara ett eller två år), Ost och Vin-festivalen i Örebro, hembryggarfestival i Enköping o.s.v. Vi hade dock inte kommit igång och brygga själva än, men planerna hade börjat formas.

Jag och farsan vid whisky festivalen i Linköping år 2007. Bilden togs vid en Macallan provning. En skottsk kille höll i provningen, helt galen viftade han med kniv och svamlade om whisky, mycket underhållande.

Vi börjar närma oss nutid nu och nästa stora förändring i mitt ölintresse var när jag pratade med en kompis på hans svensexa. Vi var på Glenfidich Warehouse No 68 (numera Ardbeg Embassy). Han tröttnade nog rätt hårt på mitt envisa svamlande om öl och sa: “Du skulle starta en blogg och skriva om öl.” Jag hade redan gått i tankarna om att göra något med min passion för öl, men jag hade inte kommit på vad än. En blogg kändes som ett bra sätt att få utlopp för mitt intresse. Ett par veckor senare fick jag sparken från mitt dåvarande jobb och fick en massa fritid, så det blev ett perfekt tillfälle att sätta bollen i rullning. Jag drog igång Ölsvammel och sparkade också liv i mitt konto på Ratebeer som hade stått oanvänt sedan jag skapade det för några år tidigare.

Jag, farsan och brorsan på SBWF 2008. Damen som serverade öl var både vänlig, kunnig och engagerad så det blev en riktigt intressant provning. Vid ett tillfälle hade vi 9 glas framme och provade flask- och fat-versioner av samma öl mot varandra.  At one point we had 9 glasses up at the same time trying cask and bottle versions against each other.
Ända sedan vi gick på våran första hembryggarfestival så hade jag och farsan snackat om att brygga egen öl och ställa ut på någon festival. Vi började brygga 2009 i farsans kök. Farsan fick dessutom snart kontakt med en hembryggarklubb i Örebro som heter Källarknut. Han gick på en nybörjarbryggning och träffade där Chrille. Farsan bjöd med Chrille hem till sig och vi bryggde öl ihop alla tre. Snart var jag också medlem i Källarknut och vi började brygga öl ihop mer frekvent. Redan 2010 ställde vi upp i SM med ölen Death By Hops 3. Vi blev väldigt förvånade när vi lyckades vinna Folkets Val klass 3 redan på första året. Våran honungsporter tog också en fjärdeplacering i samma klass.
Nästa år ställde vi upp i både klass 2 och 3. Death By Hops gjorde comeback, men med ett kraftigt förändrat recept. Vi tog också med den öl som var en fortsättning på mitt första egna recept, Spanked Virgin Wheat 2. En välhumlad hefe-weizen, oskulden i namnet syftar på att jag tog oskulden på mitt receptskapande, smisket syftar på att den var smiskad med humle. Det blev guld i både klass 2 och 3 i Folkets Val detta år, Spanked Virgin tog dessutom en silverpeng i veteölsklassen. Källarknut tog totalt 7 medaljer det året varav 5 var guld (2 i Folkets val, bästa tappkran, bästa nybörjare och bästa etikett). Vi har sedan dess fortsatt tävla i SM och det har totalt blivit 9 medaljer för min del, varav 6 guld. Folkets Val klass 2 har vi vunnit 3 år på raken. Kommer bli oerhört svårt att få så bra resultat i framtiden då konkurrensen blivit stenhård på SM.
2012 hade antalet bryggare som var hemmahörande i Frövi växt så pass att de bestämde sig för att starta en egen förening i Frövi som fick namnet Frövifors Maltvänner. Efter att ha varit med på ett par bryggningar blev det naturligt att även jag började brygga där även om jag bor i Örebro.
En annan ölstolpe i mitt liv var Drömresan som farsan bjöd på för att jag fyllde 30 år. År 2011 bilade jag och farsan till Belgien i bryggarbilen. Där reste vi runt och besökte bryggerier, pubar och ölshoppar i en vecka. Vi startade i med en natt i Bastogne och dagen efter besökte vi Orval, Rochefort och Chimay. Eller ja vi var utanför de sista två iallaflal. Sen spenderade vi två nätter i Bryssel då resten av familjen anlände. Sen blev det en rundresa i de norra delarna med stopp vid Westvleteren, Brugge och Ghent. Efter att vi släppt av resten av familjen vid flygplatsen så pajade bilen och vi fick stanna i Lier över natten. Det råkade bli en av de bästa kvällarna på hela resan då jag och farsan träffade en trevliga belgare som guidade oss runt i staden och dess pubar. Dagen efter hankade vi oss fram till Bodegraven i Holland där vi besökte De Molens bryggeri och käkade på restaurangen medans bilen lagades på en skrot. Läs mer om Drömresan här.

Nu är vi princip framme i nutid och vill ni läsa resten av historian så är det bara att fortsätta följa bloggen.

Vi syns på nästa ölfestival! Skål!

2 thoughts on “Om Ölsvammel

1. Hey man!

En liten hilsen fra en øl entusiast fra Norge. du skriver at du noen ganger er i oslo. Hva med å ta turen til en snyggare by-bergen og ta turen innom henrik øl og vinbar. der har de over 40 kvalitetsøl på tap og over 100 på flaske. bare et tips!

2. Hej Arne!

Stort tack för tipset. Jag åker till Oslo för att besöka kompisar, men man vet aldrig, en av dessa resor så kanske vi åker vidare till Bergen. Jag kollade upp stället på Ratebeer och det ser mycket intressant ut.

Vi har för övrigt planerat att besöka Oslo i augusti i år.